חומרי ניקוי בריאים לפסח - גרסת הסבתא 

אבות אבותינו היו מנקים לפסח לשם החשש מחמץ . לא היה ברשותם חומרים כימיים קשים ולא היה ברשותם סכום כסף גדול לשלם בעד תרכובות אלו. הבית שלהם היה מצוחצח ונקי, לא פחות מאשר אלה המקרצפים בחומרי הניקוי הכימיים.

למעשה הם היו משתמשים בחומרים טבעיים שעשו את העבודה, מבלי לייצר לעצמם סכנה מיותרת.

חפרתי באינטרנט ומצאתי סדרה של חומרי ניקוי טבעיים וזולים שיהפכו את כולנו בבתים מרוצים, בריאים ונקיים לקראת החג. 
מה שמצאתי שיש המון חומרים בריאים אשר יכולים לצמצם את כמות הפגיעות אשר מתרחשים בבית. בקרב הרופאים בחדר השבועות שלפני פסח נקראים "כוננות פסח" שבהם מגיעים אנשים ששילבו, ערבבו, נשמו, נגעו ושתו, חומרים שהגוף שלנו לא יכול להתמודד עימם. 
(לסתימות קשות במיוחד מומלץ להוסיף חצי כוס חומץ), אטמו את הפתח עד שהתסיסה תיפסק, ולאחר מכן הזרימו מים חמים אל הצנרת (אגב, מומלץ לחזור על הפעולה כל חצי שנה למניעה).
 
חומץ לפרקט מבריק
להבריק את רצפת הפרקט. רוצים רצפת עץ נקייה ונוצצת? באתר delish טוענים כי רצפות מעץ מלא הן חזקות ועתיקות, ואין חשש לנקותן בעזרת סמרטוט רטוב. מלאו דלי במים חמים והוסיפו חצי כוס חומץ, העבירו סמרטוט לח על לוחות העץ והשיבו להם את הברק האבוד. אפשר להשתמש בטריק על רצפות למינציה, אבל האפקט יהיה טוב יותר על עץ מלא.
 
שטיח בלי כתמים
להוריד את הכתמים מהשטיח. לפי האתר thedailygreen אתם יכולים להסתער על כתמים גדולים ועקשנים שמופיעים על השטיח עם קמח תירס: פזרו על על האזור המוכתם קמח תירס בנדיבות, המתינו כרבע שעה ושאבו.
 
פרוסות לימון במדיח הכלים
מדיח כלים נקי. כדי לנקות את המדיח ולגרום לו להבריק את הכלים ביעילות (במיוחד שמדובר בכלים שמנוניים) וגם להותיר אותם ריחניים, מציעים את השיטה הזו באתרwisebreadפרסו לימון 

מתוך אתר מאקו "קל וחומר: טריקים פשוטים לניקוי הבית" וכן " תרופת סבתא לרצפה: טיפים ירוקים לניקוי הבית" נכתב ע"י דידי רפאלי 29.10.12 , 27.11.12.

 בצל על הסכין
סכין כמו חדשה. הסכין שלכם קיבלה מראה חלוד ומיושן, אל תמהרו להיפרד ממנה לשלום. לפני כן נסו את הטריק הבא: שפדו אותה על בצל גדול למשך שעה, מדי פעם הוציאו והכניסו את הלהב על מנת שמיצי הבצל יכסו אותו באופן שווה ואחיד. לאחר כשעה שטפו את הסכין החדשה והנוצצת שלכם.
 
מיץ לימון ומים בתנור
תנור נקי.  קחו קערה שמתאימה לתנור ומלאו אותה במיץ לימון ומים (יחס של חצי חצי), הפעילו את התנור על חום גבוה למשך 20 דקות. לאחר מכן, המתינו שהתנור יתקרר והעבירו מטלית על הדפנות הפנימיות, הלכלוך יוסר בקלות רבה וגם יפיג ריחות שרופים או לא נעימים.
 
לפתוח את הסתימה
סתימה בצנרת. כדי לפתור את הסתימה בצנרת אנו משתמשים בחומרים חזקים שמסוכנים לבריאות וגם מזהמים. לכן בפעם הבאה שיש לכם סתימה, כדאי לנסות את המתכון הבא: שפכו אל תוך הצנרת ארבעה ליטר של מים רותחים, חצי כוס סודה לשתייה 
לרבעים, הוציאו את הגרעינים ומקמו אותו במגשים העליונים ביחד עם הכוסות. תתפלאו לגלות את כוחה של חומצת הלימון.
 
סודה לשתייה למקרר ריחני
ניחוח במקרר. כדי שהמקרר לא יספוג שלל ניחוחות לא רצויים, מומלץ להשאיר קופסת סודה לשתייה פתוחה באחת מפינות המקרר. את הקופסה הפתוחה ניתן לנצל לתקופה של כחודשיים.
מטלות הניקיון יכולות להיות מתישות, במיוחד כשמדובר במאתגרות שבהן, כמו להסיר את השעווה מכלי הזכוכית, לנקות את סימני המים הארורים מהמקלחון שהיה פעם שקוף, או לאסוף את השערות של החתול מהספה. בדיוק לשם כך, אספנו לכם מהרשת טריקים פשוטים וקלים שיהפכו את המטלות לנוחות יותר לניקוי. לקינוח, אתם מוזמנים להעניק לבית ניחוחות של אפייה מבלי להפעיל את התנור ולדאוג לאריכות ימיו של הזר הפורח באגרטל. איך עושים את זה? רמז: חטאים קטנים הם הסוד לאריכות ימים.
שולחן בלי כתמים: בזכות המיונז
 מכירים את התזכורת המרגיזה לכך שלא שמתם תחתיות על שולחן העץ האהוב? הכתם הלבן והעגול בקוטר הכוס שהונחה שם, מסרב להיעלם ואתם כבר התחלתם לשכנע את עצמכם שאולי זה בעצם מחמיא לשולחן ומוסיף לו אופי. באתר buzzfeed מציעים שתגשו למקרר להצטייד במיונז אמיתי.

מרחו שכבה נדיבה של מיונז על הכתם, שפשפו אותו קלות בעזרת נייר מגבת והניחו לו למשך הלילה. בבוקר הסירו את שכבת המיונז והכתם יעלם.
 
פרחים לאורך זמן: עם קצת וודקה באגרטל
רוצים להאריך את חייו של זר הפרחים שזה עתה רכשתם? באתר the dailygreen טוענים שאם תוסיפו כמה טיפות של וודקה וכפית של סוכר אל תוך המים באגרטל, הזר שלכם יזכה לחיים ארוכים.
ריח טוב בבית: עם תמצית וניל בסיר
אחרי טיגונים או בישולים מומלץ לרענן את הבית מהריחות הלא נעימים, ולפעמים סתם מתחשק שיהיה לבית ניחוח נעים, גם בלי לאפות עוגה. כל מה שצריך, לפי האתרmorganmoore.typepad, זה לחמם מים במחבת או בסיר קטן, להוסיף להם לימון חתוך, רוזמרין ושתי כפיות של תמצית וניל ולהביא לרתיחה. ניחוחות התבשיל הריחני ישתלטו על הבית. טיפ: כדאי לטהר את הבית לפחות פעם בשבוע ואפשר כמובן להוסיף ניחוחות משלכם כמו: קינמון, ציפורן, לבנדר.
 
כיור ריחני: עם קליפות הדרים ומים רותחים
כדי לרענן את הכיור מריחות לא נעימים, מציעים לכם באתר rd לשמור את קליפות ההדרים: תפוזים, לימונים, קלמנטינות - מה שיש בבית. שימו אותן בכיור ושפכו עליהם מים רותחים. את הריחות הלא נעימים יחליף ניחוח פרדסים. 

מורידים שעווה: עם שמן קנולה
 הבעיה הכי גדולה בפמוטים ומחזיקי נרות למיניהם, הן שכבות השעווה שמצטברות ומתייבשות בתוכם. ניסיתם לנסר אותן עם סכין, להמיס במים חמים וכלום לא עזר? על פי האתר curbly.com אתם יכולים לרסס את המקום בספריי שמן קנולה (לבישול) והשעווה תוסר בקלות. טיפ: כדאי לרסס את מחזיקי הנרות מבעוד מועד, כדי למנוע הצטברויות מיותרות.
 
מבריקים זכוכיות: עם הנייר של מייבש הכביסה
 הזכוכית במקלחון כבר לא כל כך שקופה? סימני המים והאבנית מתעקשים להישאר? הפטנט הבא, שמציעים באתר thedaintydomestress, מבטיח להעלים את כל זה בפעולה פשוטה. קחו את הנייר הריחני של מייבש הכביסה ונקו איתו את הזכוכיות, שיחזרו להיות שקופות ונטולות סימנים.
מסירים את הכתם: עם מיץ לימון במכונת הכביסה
אמרו לכם שקצת אקונומיקה בכביסה לבנה תשיב את הלובן ותעלים את הכתמים? הפתרון הבא הוא גם טבעי וגם מבטיח תוצאות מדהימות. באתר thethriftymama מציעים, לשפוך חצי כוס מיץ לימון סחוט למכונה ותקבלו בגדים צחורים ונקיים.
 
ספה בלי שערות: בגלל כפפת הגומי
חיות מחמד הן אושר צרוף, עד שצריך לאסוף את השערות שלהן מהרהיטים ומהשטיחים. האתר Realsimple.com מבשר על כך שהמשימה תהפוך לפשוטה ומהירה מבלי לרכוש שואב מתוחכם.

כפפת גומי תלכוד את השערות הלא רצויות בקלות. ואת הכפפה תוכלו לשטוף, על מנת להסיר ממנה את השערות.

 
 
מסך מבריק: בעזרת פילטר קפה
במקום הנוזל לניקוי חלונות והסמרטוט או העיתון, מציעים באתר Realsimple פשוט להעביר את פילטר הקפה על מסך הטלוויזיה ובכמה תנועות פשוטות ונטולות חומרי עזר, תקבלו מסך מבריק ונקי מאי פעם.
 
לניקוי כללי
מערבבים 2 ליטר מים עם 1/2 כוס חומץ ו-1/4 כוס סודה לשתייה ומנקים את חדרי האמבטיה והשירותים, חלונות, מראות וכו’. אפשר לוותר בכלל על חומרי ניקוי ולהשתמש בבד מיקרופייבר - חומר מיוחד המסיר אבק, לכלוך ושומן
 

לניקוי התנור: תחילה עוברים על המשטח עם ספוג ומים. מערבבים 3/4 כוס אבקת סודה לשתייה עם 1/4 כוס מלח ו-1/4 כוס מים עד .
לקבלת משחה סמיכה. מורחים בתוך התנור (נמנעים ממגע עם משטחי מתכת ופתחים). משאירים לילה. מסירים בעזרת מרית ומנגבים
 

להסרת שומנים מהכיריים: יוצקים חומץ על הכיריים ומפזרים סודה לשתייה. נותנים לחומר לתסוס מעט ומסירים בעזרת מטלית.

לשאריות מזון שרוף במחבת: ממלאים מים עד מחצית גובה המחבת, מוסיפים כפית אבקת סודה לשתייה, משרים ללילה ומרתיחים.
 

לניקוי החלק הפנימי של המיקרוגל: מערבבים כ-1/2 כוס מים עם 1/2 כוס מיץ לימון או חומץ בקערת זכוכית ומחממים בעוצמה גבוהה במשך 3-2 דקות (עד שרוב הנוזל מתאדה). את האדים שמצטברים על הדפנות מנגבים בנייר סופג. במידת הצורך אפשר גם להספיג את הנייר בשארית הנוזל המחומם. אנו ממליצים על הלימון, כיוון שאדי 
החומץ צורבים את העיניים וגם הריח פחות נעים
 

לניקוי והברקת משטחי נירוסטה במטבח: חצאי לימון סחוטים לא זורקים! משפשפים בהם משטחי נירוסטה עד שהם מבריקים. אחר כך עוברים עם נייר סופג.
 

להסרת אבנית מהקומקום החשמלי: מרתיחים מים עם חומץ או מלח לימון, שוטפים וחוזרים על הפעולה. שימו לב - יש לשטוף היטב את הקומקום במים לפני השימוש.
 

להסרת מדבקות וניקוי חומרים דביקים: לימון, לימון, לימון
 

להסרת אבנית ממדיח הכלים: מפזרים 1/2 בקבוק חומץ בתוך חלל המדיח ומפעילים. באותה הזדמנות החומץ גם יבריק את הכלים.
להברקת כלי כסף: משחת שיניים או אפר של סיגריות יחזירו לכלים את עלומיהם
 

להסרת עובש בחדר האמבטיה: מערבבים מי חמצן (3%) עם כמות כפולה של מים. מעבירים לבקבוק התזה ומרססים על נקודות העובש. מחכים לפחות שעה ושוטפים במים.

לניקוי אמבטיות: מערבבים 1/2 כוס סבון טבעי נוזלי עם כוס אבקת סודה לשתייה עד לקבלת תערובת קרמית. מוסיפים 10-5 טיפות שמן אנטי-בקטריאלי (לא חובה) כמו לבנדר או שמן עץ התה
 

לניקוי חלונות: מערבבים 1/4 כוס חומץ עם 1/2 כפית סבון כלים נוזלי ו-2 כוסות מים. מעבירים לבקבוק עם פקק התזה ומנקים
 

 
לניקוי מקררים, תנורים וחרסינות: מערבבים קליפות מגוררות משלושה פירות הדר (לימון, תפוז או אשכולית ואפשר גם שילוב ביניהם) עם 1/2 ליטר חומץ. משרים למשך שבועיים, מסננים דרך בד חיתול ומוסיפים כוס של חליטת מרווה, אקליפטוס, נענע חריפה או כל השלושה. ממלאים בבקבוק עם פקק התזה, מרססים ומעבירים סמרטוט רטוב להסרת שאריות
 

להסרת כתמים מהשטיח: מערבבים כמות שווה של חומץ ומים בבקבוק עם פקק התזה. מרססים ישירות על הכתם, ממתינים כמה דקות ומנקים עם מברשת או ספוג ומי סבון חמימים.
לכתמי שמן טריים - מפזרים קורנפלור על הכתם וממתינים 30-15 דקות לפני ששואבים.
 לניקוי רצפות קרמיקה ואבן: מערבבים 1/4 כוס חומץ עם כ-4 ליטרים מים, מנקים ושוטפים במים נקיים.
לניקוי אסלות: מערבבים 1/4 כוס סודה לשתייה עם כוס חומץ. שופכים לתוך האסלה וממתינים כמה דקות. משפשפים בעזרת מברשת ושוטפים במים.
 

הברקת רהיטים (“רוטב לסלט”): מערבבים כוס שמן זית עם 1/2 כוס מיץ לימון בבקבוק התזה. מנערים היטב ומרססים כמות קטנה על מטלית. מורחים באופן שווה על פני הרהיטים. הופכים את המטלית לצידה היבש ומנגבים

הסרת כתמי קפה ותה  - השרו את הכוסות או את הספלים המוכתמים במים חמים בתוספת סודה לשתייה למשך הלילה, ולאחר מכן שטפו אותם באמצעות חומץ ומים
המסת שומנים – הרתיחו מים בתוכם המסתם כף של סודה לשתייה או כף מלח לימון לאחר מכן שטפו את הקומקום במים
ניקוי ברזים – לעתים קרובות מתכסים ברזים בירוקת ובכתמים קשים להסרה. כדי לנקות אותם השתמשו בחומץ או בבקבוק התזה מלא במים עם מלח לימון
ניקוי חלונות ומראות – השתמשו בחומץ מדולל במים.
 
לסיכום סיפור לחג - סיפרו על רבי לוי יצחק מברדיצ'ב שלפני הפסח היה מהלך בעיירות כדי להשגיח על המצה השמורה. כשזקן וקשתה עליו ההליכה, אמרו תלמידיו ללכת במקומו. לפני שהלכו באו אל הרבי ושאלו אותו: "רבי מה עלינו לבדוק, על מה עלינו להשגיח בעת שמכינים את המצה השמורה?" אמר להם הרבי: "השגיחו על האלמנה שלשה את הבצק, שלא תעבוד קשה מדי..." (מרטין בובר, "אור הגנוז", 1979).
                                                          חג שמח ! צוות B-mind


          רמי גזולי
         מרצה וחוקר קוגניציה 
         ותהליכי למידה. 
         052-6096424 
         Rami@bmind.co.il

 

לייבסיטי - בניית אתרים