היסטריית הניקיון של פסח  
                            חומרים רעילים VSחומרים טבעיים לניקיון

כל שנה לקראת הפסח יש פניות רבות לחדרי המיון בארץ של
אנשים שנפגעו בעת שעסקו בהכנות לקראת חג הפסח, מקרי    פגיעה רבים הינם בעקבות ניקיון הבית.

ולכן יש צורך להישמר ולשמור על בריאות הילדים והבוגרים בעת ההכנות לפסח
פגיעות רבות בעיניים, בעת ההכנות לפסח הינן כתוצאה משימוש בחומרי ניקוי. במקרים רבים מוהלים כלור בחומרי ניקוי שונים, כאשר הפגיעות מתבטאות בצריבה בעיניים,  צריבת העור וקוצר נשימה שנגרם משאיפת חומרים רעילים. 

 

במידע שפורסם באחד הניוזלטרים של המרכז הרפואי רמב"ם  נכתב מיהם החומרים הנפוצים בפסח שעלולים לגרום לפגיעה : 

לחצו כאן לחומרי ניקוי בריאים - גירסת הסבתא 
מנקה תנורים. שיאן הנזקים הוא מנקה התנורים אשר צועד בראש רשימת החומרים המסוכנים ביותר שיש בבית. בליעה של החומר עלולה לגרום כווייה בוושט או בקיבה, שמחייבת לעתים כריתה של חלקים במערכת העיכול; מגע ישיר של החומר עם העור עלול לגרום לכוויות קשות; התזה של החומר לעיניים עלולה לגרום לכוויות בעיניים; שאיפה של החומר יכולה להוביל לגירוי דרכי הנשימה.

חומר לפתיחת סתימות. השני ביכולתו להרעיל ולהריץ ילדים למיון הוא חומר לפתיחת הסתימות בכיור ובשירותים. מוצרים אלה מכילים חומצות או בסיסים חזקים, שבליעה, מגע בעור או בעיניים או שאיפה שלהם עלולים לגרום לנזק חמור.

חומרים להסרת אבנית מאסלות. הרסני כמעט כמו החומר לפתיחת סתימות הוא החומר להסרת אבנית ממקלחות ובתי  
שימוש אשר מכיל חומצות. בדרך כלל מדובר בחומצות חזקות שריכוזן נמוך יותר מאשר החומצות לפתיחת סתימות. על אף זאת, אין להקל ראש בפגיעתן

אקונומיקה. לאקונומיקה יצא שם של חומר ניקוי לא סימפתי ואף קטלני. ריכוז הקונומיקה המשווקת כתכשיר לניקוי ביתי אינו גבוה במיוחד, ולכן היא מדורגת במקום הרביעי ברשימת הסכנות. ועם זאת,, בליעת אקונומיקה יכולה לגרום לגירוי דרכי העיכול ובכמות גדולה אך לכוויות. מגע עם העיניים יגרום אף הוא לגירוי או לכוויה ומגע עם העור לדלקת מקומית.  לכן, כאשר משתמשים באקונומיקה להסרת כתמי קפה או תה מספלים, יש להשגיח שלא ישתו אותה בטעות
שימו לב: ערבוב של אקונומיקה עם מנקי אסלות גורם לשחרור גז כלור המסוכן לריאות. נזק שמתבטא לעתים בגירוי קל, אבל יכול להוביל לאסתמה ואפילו לבצקת ריאות.

 
חומרים למדיחי כלים. גם אבקות ונוזלים למדיח הכלים מכילים חומרים המכילים בסיס חזק מספיק כך שיוכל לחקות הקרצוף שסבתא עשתה בעזרת צמר פלדה. נכון שהסיכון לבלוע אותם פחת כיום, אחרי שעטפו את מרבית המוצרים באריזה קשה לפתיחה, אבל ילד שמצליח לפתוח את האריזה ומכניס את הטבלייה, האבקה שבתפזורת או הנוזל לפיו מצוי בסכנה.

קוטלי חרקים. עד לא מזמן הם הכילו חומרים מסוכנים שבשימוש מרובה או לא נכון יכולים לגרום לנזקים בדרכי העיכול, בלב ובריאות. החומרים של היום פחות פוגעניים, אך עדיין לא כדאי לרסס בחדר סגור ולא מאוורר ולא על שטיחים, ספות וכלי מיטה.

טרפנטין. המהדרין לא מסתפקים בניקוי הבית בפסח אלא גם צובעים אותו, וזה גורם להם לא פעם להשתמש במדללי צבע על בסיס נפט, שהמפורסם ביניהם הוא הטרפנטין. חומר שקוף זה, שלא פעם שמים אותו בקנקלים פתוחים או מכלי שתייה אחריים, עלול לגרום לדלקת ריאות מסוכנת ביותר (דלקת ריאות כימית) אם יש מי שמתבלבל בינו לבין מים ושותה אותו.

סבוני כלים ושטיפת רצפות. סבוני כלים ורצפה הם חומרים פחות אגרסיביים מחבריהם שבמעלה הרשימה. עם זאת, בליעה שלהם יכולה לגרום לכאבי בטן, הקאה ושיעול. לא פעם ילדים שותים את 

 
הנוזל המשמש ליצירת בלונים ולהפרחתם, נוזל שהוא סבון כלים או דומה לו.
 
לרוב תאונות קורות כמובן בזמן שאין באזור מבוגר אחראי או שאין הוא שם מספיק לב למעשיו של הילד. לכן, החשיפה לרעל מתגלית אם רואים שהילד בא במגע עם החומר, או לאחר שמופיעים תסמינים, למשל:  

בעור – כאב, אודם, נפיחות ושלפוחיות.
בעיניים – אודם, כאב, נפיחות וקושי לפתוח את העין.
בדרכי העיכול - כאב בטן, בחילה, הקאה, חוסר יכולת לאכול וריור (הפרשת רוק מהפה).
בדרכי הנשימה – קשיי נשימה, שיעול, קוצר נשימה.

 
מקורות –(1) מתוך ניוזלטר מס 23 אפריל 2012,של הקריה הרפואית רמב"ם.  ראיון עם פרופ' ידידיה בנטור, מכון הארצי למידע בהרעלות בקריה הרפואית רמב"ם

אילו חומרים טבעיים לניקוי ? מה הסבתות והסבים שלנו השתמשו לניקוי פסח ואיך אפשר לעבור את ניקיון פסח בשלום . 
לחצו כאן לחומרי ניקוי בריאים - גירסת הסבתא 


          רמי גזולי
         מרצה וחוקר קוגניציה 
         ותהליכי למידה. 
         052-6096424 
         Rami@bmind.co.il

 

לייבסיטי - בניית אתרים